Wednesday, December 4, 2013

Synesthesia Berhubung Rapat Dengan Sindrom Autisme

Synesthesia adalah merupakan satu penyakit misteri yang menyebabkan deria bercampur yang menjejaskan sebahagian kecil penduduk dunia dan ini termasuk di Malaysia. Tetapi dalam kalangan orang yang menghidap gangguan spektrum autisme, keadaan mungkih jauh lebih luar biasa, menarik minat penyelidik membuat penyelidikan baru.
Dalam satu kajian yang diterbitkan di Molecular Autism, satu kumpulan daripada Cambridge University menguji kajian yang telah dilaporkan sebelum ini bahawa individu dengan sindrom Asperger sering menunjukkan tanda-tanda sindrom synesthesia seperti “merasa” kata-kata atau “melihat” muzik dalam bentuk warna. Mereka mengambil 164 peserta dewasa dengan autisme dan 97 peserta tanpa autisme, dan melakukan kajian ke atas mereka. Daripada 261 orang, kira-kira 19 peratus mengalami gangguan spektrum autisme juga mengalami synesthesia, berbanding dengan 7.2 peratus daripada mereka dalam pemerhatian.
Bentuk yang paling biasa synesthesia dilaporkan oleh peserta kajian dengan autisme adalah “perkataan-warna,” atau persepsi bahawa huruf atau nombor berwarna, dan “bunyi-warna,” di mana mendengar bunyi mencetuskan persepsi warna tertentu.
Sudah tentu, kajian ini masih di peringkat awal, dan ia juga dihalang oleh pergantungan kepada laporan manual. Penyelidikan berikutnya, mungkin menggunakan imej otak untuk terus mengesahkan hubungan antara keadaan spektrum autisme dan kemungkinan peningkatan synesthesia. Penyelidik mempunyai beberapa idea-idea mengapa kaitan yang mungkin wujud: kedua-dua autisme dan synesthesia dianggap melibatkan pembangunan neural konvensional dan mempunyai asas tidak genetik.
“Kajian ini membawa kepada sesuatu yang lebih menarik,” kata Simon Fisher, salah seorang penyelidik.

Sumber : TheVerge

0 comments:

Blogged.my