Wednesday, November 27, 2013

Qualcomm Memperkenalkan Snapdragon 805, Cip Pemprosesan Dengan Sokongan 4k video

Jika anda baru sahaja melihat beberapa peranti dengan spesifikasi tinggi contohnya Nexus 5, Galaxy Note 3 dan Xperia Z1 yang menggunakan Snapdragon 800, anda pasti teruja dengan pengenalan model baru yang diperkenalkan Qualcomm,  Snapdragon 805 dengan sokongan ‘UltraHD’ atau dikenali sokongan video 4K dengan menggunakan 4-teras. Dengan pengenalan cip pemprosesan terbaru ini, sudah pastinya anda boleh melihat semula video-video yang telah dirakam anda sebelum ini tablet, telefon pintar mahupun Smart TV milik anda. 
Cip terbaru dari Qualcomm juga disertakan bersama Adreno 420 GPU yang dikatakan lebih laju sebanyak 40% berbanding GPU keluaran sebelum ini. Setiap teras dalam cip pemprosesan empat-teras Snapdragon 805 ini mampu mencapai kelajuan maksimum 25.6GB per saat dan 25.6GHz kelajuan pemprosesan yang membolehkan aplikasi di peranti dikendalikan dengan lebih laju.
Cip pemprosesan ini juga bakal didatangkan bersama  28nm Gobi MDM9x25 modem yang diumumkan pada awal tahun ini dan juga 150Mbps LTE 4. Terdapat variasi lain selain modem ini iaitu 20nm Gobi MDM9x35 dan dibawa bersama cip WTR3925 yang mampu mencecah 300Mbps kelajuan memuat turun.
Terakhir, cip in menyertakan sokongan kamera untuk mobil dengan ouput gambar bersaiz gigapiksel dan gyro-based image stabilization, untuk rakaman video lebih licin dan pemprosesan imej lebih cepat. Walaubagaimanapun, anda tidak perlu untuk menjual telefon Galaxy Note 3 ataupun Xperia Z1 anda sekarang memandangkan telefon pintar dengan Qualcomm Snapdragon 805 ini tidak akan dibina oleh pengeluar telefon pintar sehingga tahun hadapan. Mungkin, kita bakal lihat cip pemprosesan in pada Galaxy Note 4 dan tidak pada Galaxy S5.

Sumber : Engadge

0 comments:

Blogged.my