Wednesday, November 27, 2013

Kerajaan Hanya Akan Bertindak Jika Ada Bukti Kukuh Pengintip US Di Malaysia

Datuk Hamzah Zainudin, Menteri Luar Negeri berkata, kerajaan hanya akan bertindak menentang Amerika Syarikat atas aktiviti-aktiviti yang didakwa mengintip jika mempunyai bukti kukuh tentang perkara ini. Beliau berkata Malaysia telah menghantar nota bantahan kepada Amerika Syarikat atas dakwaan terdapat stesen pemantauan di pejabat kedutaan Amaerika Syarikat di Kuala Lumpur untuk memantau rangkaian telekomunikasi di Malaysia.
“Dalam diplomasi, nota bantahan dianggap sesuatu yang serius, terutama jika kedua-dua negara mempunyai hubungan yang baik.Kami telah menghantar nota bantahan dan ia telah diterima oleh duta Amerika Syarikat. Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah mengumumkan bahawa mereka akan mengkaji semula dasar mereka, jadi kita akan tunggu”, katanya dalam ucapan penggulungan pada peringkat jawatankuasa Bajet 2014 di Parlimen semalam.
Datuk Bung Mokhtar Radin bagaimanapun mencelah dan bertanya jika kerajaan merancang untuk menandatangani perjanjian dua hala untuk tidak mengintip antara satu sama lain, sama seperti yang dicadangkan oleh Jerman di tengah-tengah kemarahan diplomatik dicetuskan oleh Edward Snowden. Hamzah berkata, kerajaan hanya akan bertindak ke atas perkara itu selepas menerima bukti yang kukuh tentang perkara tersebut.
“Kami akan melakukan tindakan apabila kita mendapatkan bukti. Mungkin di Jerman, mereka mempunyai bukti (AS) mengintip pemimpin mereka tetapi di Malaysia, kami akan melakukan kajian menyeluruh sebelum mengambil sebarang tindakan,” katanya.
Terdapat laporan mendakwa Amerika Syarikat berkata ia sedang mengkaji langkah-langkah pengumpulan maklumat selepas Snowden mendakwa terdapat 90 kemudahan pengawasan elektronik di seluruh dunia, termasuk di kedutaan AS di Jakarta, Bangkok, Phnom Penh, dan Yangon.
Sebuah portal berita tempatan melaporkan bahawa satu kajian semula telah diperintahkan oleh Obama, yang dilaporkan mengkaji semula larangan mengintip pemimpin-pemimpin negara-negara bersekutu. Walau bagaimanapun, portal itu juga melaporkan bahawa jurucakap AS enggan mengulas lebih lanjut mengenai dokumen yang dibocorkan oleh Snowden yang mendakwa kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur menempatkan stesen pemantauan untuk memanfaatkan telefon dan rangkaian komunikasi monitor.

Sumber : MalaysianDigest

0 comments:

Blogged.my