Saturday, March 31, 2012

JANGAN SIA-SIA KAN ORANG SEPERTI INI:-


JANGAN SIA-SIA KAN ORANG SEPERTI INI:-

1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi’,'Selamat Hari Minggu’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.

8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya da berjaya.

10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.

12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh di mata, jauh di hati?’

16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

20].Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya.

22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta ingin mengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti APA ITU CINTA

Thursday, March 29, 2012

Kita Pernah Dilukai Dan Melukai..

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH.


APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH...

Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tapi tahukah kita bahawa sebaik saja ayah pulang bekerja dengan wajah yang letih ayahlah selalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jangan minum ais!".Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya...Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita

Tuesday, March 27, 2012

KALAU SAYANG IBU, BACA LA , TAK LAMA PUN, 5 MINIT JE


KALAU SAYANG IBU, BACA LA , TAK LAMA PUN, 5 MINIT JE .

Orang kata aku lahir dari perut mak ! (Bukan Org kata , memang betul)

Bila dahaga , yang susukan aku . Mak .
Bila lapar , yang suapkan aku , Mak .
Bila keseOrangan , yang sentiasa di sampingku , Mak .
Kata mak , perkataan pertama yang aku sebut , Mak .
Bila bangun tidur, aku cari , Mak .
Bila nangis , Orang pertama yang datang , Mak .
Bila nak bermanja, aku dekati , Mak .
Bila nak bergesel , aku duduk sebelah , Mak .
Bila sedih , yang bOleh memujukku hanya , Mak .
Bila nakal , yang memarahi aku , Mak .
Bila merajuk , yang memujukku cuma , Mak .
Bila melakukan kesalahan , yang paling cepat marah , Mak .
Bila takut , yang tenangkan aku , Mak .
Bila nak peluk , yang aku suka peluk , Mak .
Aku selalu teringatkan , Mak .
Bila sedih , aku mesti telefOn , Mak .
Bila serOnOk , Orang pertama aku nak beritahhu , Mak .
Bila bengang , aku suka luah pada , Mak .
Bila takut , aku selalu panggil , " Mmaaakkkk ! "
Bila sakit , Orang paling risau adalah , Mak .
Bila nak exam , Orang paling sibuk juga , Mak .
Bila buat hal , yang marah aku dulu , Mak .
Bila ada masalah , yang paling risau , Mak .
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni , Mak .
Yang selalu masak makanan kegemaranku , Mak .
kalau balik ke kampung , yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk , Mak .
Yang selalu simpan dan kemaskan barang barang aku , Mak .
Yang selalu berleter kat aku , Mak .
Yang selalu puji aku , Mak .
Yang selalu nasihat aku , Mak .

Bila nak kahwin , Orang pertama aku tunjuk dan rujuk , Mak .

Aku ada pasangan hidup sendiri .

Bila serOnOk , aku cari , Pasanganku .
Bila sedih , aku cari , Mak .
Bila berjaya , aku ceritakan pada , Pasanganku .
Bila gagal , aku ceritakan pada , Mak .
Bila bahagia , aku peluk erat , Pasanganku .
Bila berduka , aku peluk erat , Emakku .
Bila nak bercuti , aku bawa , Pasanganku .
Bila sibuk , aku hantar anak ke rumah , Mak .
Bila sambut valentine , Aku bagi hadiah pada Pasanganku !
Bila sambut hari ibu , aku cuma dapat ucapkan “ Selamat Hari Ibu ” !
Selalu , Aku ingat pasanganku !
Selalu , Mak ingat kat aku !
Bila-bila , Aku akan telefOn pasanganku !
Entah bila , aku nak telefOn mak !
Selalu , aku belikan hadiah untuk pasanganku !
Entah bila , aku nak belikan hadiah untuk emak !

Renungkan :

" Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja , bOlehkah kau kirim wang untuk mak

" Mak bukan nak banyak , lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah . "

Berderai air mata jika kita mendengarnya .

Tapi kalau mak sudah tiada .

" MAKKKKK ! RINDU MAK ! RINDU SANGAT ! "

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya !
Berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya !
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya !
Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya !

~mar rahman~

LIKE, SHARE & TAG

Monday, March 26, 2012

SESEORANG... SESEORANG....

Kisah Itik dan Kura-Kura...


Kisah Itik dan Kura-Kura...

Terdapat dua ekor itik dan seekor kura-kura yang bersahabat baik tinggal di suatu kawasan yang semakin kering dek kemarau panjang. Binatang-binatang yang bermastautin di situ telah lama meninggalkan tempat tersebut memandangkan semakin hari semakin sukar untuk mendapatkan makanan dan minuman. Semua kolam kering dan tumbuh-tumbuhan semakin kekuningan dimamah sinaran mentari yang hangat membahang.

Disebabkan keadaan semakin mendesak, maka dua ekor itik itupun telah berpakat dan mengambil keputusan untuk berpindah ke kawasan yang lebih lembab dan berair. Kura-kura berasa risau memandangkan sahabat baiknya ingin meninggalkan tempat tersebut. Dengan keadaannya yang bergerak lambat dan tidak boleh terbang seperti mereka, agak mustahil untuk dirinya mengikuti jejak langkah mereka. Maka dia pun berkatalah kepada kedua-dua ekor itik tersebut.

"Kalian hendak berpindah, nanti aku akan mati kekeringan di sini. Aku tidak mampu terbang mengikutimu mencari tempat yang lebih baik. "

"Hmmm.. betul juga kata kamu Si Kura-Kura. Owh, tidak mengapa jika kamu mahu, kami boleh membantu kamu untuk sama-sama berpindah," ujar salah seekor itik tersebut setelah berfikir seketika.

"Bagaimana?" balas kura-kura kembali.

"Kami berdua akan menggigit sebatang kayu dan kamu juga mesti menggigit kayu itu untuk sampai ke destinasi kita dengan selamat. Bagaimana, kamu setuju?" Soal itik.

"Owh, kalau begitu aku setuju," kura-kura memberi persetujuan tanpa berbelah bagi.

Maka terbanglah kedua-dua ekor itik itu mencari tempat tinggal baru bersama kura-kura. Tiba-tiba sedang melalui suatu kawasan, ada beberapa orang budak nakal yang mengejek kura-kura.

"Hei kura-kura! Ada hati nak terbang tinggi. Engkau tu dah memang semulajadinya tidak boleh terbang, ada hati nak terbang tinggi macam itik. "

Kura-kura berasa geram dan marah dengan ejekan tersebut, tetapi dia masih tidak berkata apa-apa kerana dia tahu jika dia membuka mulut pasti dia akan terjatuh.

Kedua-dua itik tersebut terus terbang meninggalkan mereka tanpa mempedulikan ejekan budak-budak itu. Setelah penat terbang mencari destinasi impian, mereka melalui satu lagi kawasan yang dipenuhi dengan budak-budak yang sedang bermain. Mereka begitu kagum dengan keberanian dan kesungguhan kura-kura.

"Kura-kura, kami kagum dengan semangat yang ditunjukkan oleh kamu. Walaupun kamu tidak boleh terbang, tetapi kamu berusaha dengan gigih dan mahu ditolong oleh sahabat-sahabat mu, " jerit mereka kepada kura-kura.

Disebabkan teruja dengan pujian budak-budak tersebut, maka kura-kura pun membuka mulutnya untuk menjawab pujian budak-budak itu.

'ALHAMDULILLAH, aku ingin pergi ke tempat yang lebih baik dan berair bersama itik-itik"

Sebelum sempat menghabiskan kata-katanya, maka jatuhlah kura-kura itu ke atas tanah dan berkecailah badannya.

Begitulah berakhirnya kisah Itik dan Kura-Kura. Apabila dikeji, dihina, kura-kura begitu kuat tetapi kura-kura yang dulu bersemangat kental akhirnya mati menyembah bumi dek kerana sedikit pujian.

Begitu juga dengan kita, kita akan kuat apabila dihina dan diberi pelbagai tohmahan tetapi kita mudah terbuai dengan puji-pujian. Dalam kehidupan ini, kita janganlah cepat lemah dengan kejian, dan cepat riak dengan hanya sedikit pujian.Sebaliknya sentiasa bersyukur dan jadikan setiap kejian, umpatan dan fitnah tersebut sebagai sumber kekuatan kita untuk terus berjaya. Dan jika kita dipuji, janganlah pula berasa riak. Sebaliknya kembalilah segala pujian tersebut kepada-Nya, kerana tanpa keizinan-Nya tidak mungkin kita mampu memiliki apa yang kita usahakan.

Awal pujian adalah lembah kehinaan. Janganlah kita mudah terbuai dengan pujian yang diberikan, kelak kita yang akan binasa

Ketika diriku bercermin dikaca, aku menjadi MALU..kulihat PAKAIAN yang berwarna putih, itulah diriku.

ALLAHU AKBAR.. BETUL KE??? WANITA SOLEHAH LEBIH BAIK DARI BIDADARI SYURGA...


ALLAHU AKBAR.. BETUL KE???
WANITA SOLEHAH LEBIH BAIK DARI BIDADARI SYURGA...

Daripada Umm Salamah, isteri Nabi SAW, katanya :

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Adakah wanita di dunia lebih baik atau bidadari?”

Baginda menjawab,

“Wanita di dunia lebih baik daripada bidadari sebagaimana yang zahir lebih baik daripada yang batin.”

Aku berkata, “Wahai Rasulullah! Bagaimanakah itu?”

Baginda menjawab,

“Dengan solat, puasa dan ibadat mereka kepada Allah, Allah akan memakaikan muka-muka mereka dengan cahaya dan jasad mereka dengan sutera yang berwarna putih,berpakaian hijau dan berperhiasan kuning….(hingga akhir hadis)” (riwayat al-Tabrani)

Terkejut bila membaca hadis ni dan ingin berkongsi bersama rakan-rakan lain. Sungguh tinggi darjat wanita solehah, sehingga dikatakan lebih baik daripada bidadari syurga.

Semoga hadis ini menjadi inspirasi bagi kita semua dalam memperbaiki diri agar menjadi lebih baik daripada bidadari syurga. InsyaAllah

Friday, March 23, 2012

Apa Itu Generasi X, Y, Z?

Apa Itu Generasi X, Y, Z?

Generasi Y selalu dikaitkan dengan kehendak untuk berhubung melalui blog, chat room atau jenis Social Media yang lain. Ramai sebenarnya tak mengetahui apa yang dimaksudkan dengan Generasi X, Y atau Z. Apakah signifikannya terhadap kehidupan kita dan dari manakah datangnya definisi ini?

Definisi mengenai jenis generasi ini sebenarnya diuukur mengikut jumlah penduduk di Barat. Generasi berkembang di dalam persekitaran sosio ekonomi yang berbeza. Sedikit sebanyak ini memberi kesan kepada cara berfikir, semangat, pengaruh dan kekuatan generasi itu sendiri.

Berikut ialah nama generasi serta tahun kelahiran yang diwakilinya:

1. Lost Generation – juga dikenali dengan “Generation of 1914″ di Eropah. Mereka ialah orang yang berjuang di dalam Perang Dunia Pertama. Tiada data untuk tahun kelahiran digunakan untuk mengenalpasti mereka dalam generasi ini.

2. Greatest Generation – juga dikenali dengan “G.I. Generation” ialah mereka yang berjuang di dalam Perang Dunia Kedua. Tahun kelahiran ialah sekitar 1901 hingga 1924.

3. Silent Generation – lahir dari tahun 1925 hingga 1945. Juga digelar “children of the Great Depression” – zaman kemelesetan teruk yang memberi kesan mendalam kepada generasi ini.

4. Baby Boom – lahir selepas Perang Dunia Kedua dari tahun 1946 hingga 1964. Dinamakan begitu kerana pada masa ini menyaksikan pertambahan kadar kelahiran yang tinggi. Oleh kerana jumlahnya yang ramai, generasi ini telah banyak membuat perubahan di dalam budaya dan masyarakat Barat. Dilihat sebagai generasi yang “mewah” kerana lahir di dalam keadaan ekonomi yang lebih baik dari generasi sebelumnya.

5. Generation X – juga dikenali dengan 13th Generation dan Baby Busters – tiada tahun kelahiran tepat yang dipersetujui secara universal. Mereka yang dilahirkan di penghujung 1960 an hinggalah awal 1980 an (tidak lebih dari 1982).

6. Generation Y - Millenial Generation, Generation Next, Net Generation, Echo Boomers – Juga tiada kesepakatan tentang tahun kelahiran, selalunya merujuk kepada mereka yang lahir pada penghujung 1970 an hingga awal 2000.

7. Generation Z – Generation I, Internet Generation, Generation Text – tahun kelahiran dari awal 1990 an.

Sumber: terjemahan dari Wikipedia

Saya Sayangkan Ibu

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu . Si ibu segera mengesatkan tangan di aprOn menyambut kertas yang dihulurkan Oleh si anak lalu membacanya . KOs upah membantu ibu :

1) TOlOng pergi kedai : RM4.00

2) TOlOng jaga adik : RM4.00

3) TOlOng buang sampah : RM1.00

4) TOlOng kemas bilik : RM2.00

5) TOlOng siram bunga : RM3.00

6) TOlOng sapu sampah : RM3.00

Jumlah : RM17.00

Selesai membaca , si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya . Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama .

1) KOs mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

2) KOs berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

3) KOs air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

4) KOs kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

5) KOs menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu . Si anak menatap wajah ibu ,memeluknya dan berkata ,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya .

LIKE, SHARE & TAG
http://facebook.com/araazman1

Thursday, March 22, 2012

Kamera Perangkap Laju Kini Berdefinisi Tinggi



Kamera Perangkap Laju Kini Berdefinisi Tinggi
Kamera HD terbaru yang digunakan polis trafik mampu merakam imej pada jarak maksimum, 1.2km.
KUALA LUMPUR: Apa jua alasan pemandu kenderaan selepas ini tidak akan diterima kerana kamera perangkap had laju polis trafik yang terbaru berdefinisi tinggi (HD).
"Kamera LT120-20 merakamkan imej dengan jelas. Nombor pendaftaran kenderaan dapat dilihat dengan amat jelas.
"Jika imej diambil dari sudut kanan, pemandu dan penumpang juga dapat dilihat dengan begitu jelas," kaa Timbalan Ketua Trafik Persekutuan, ACP Mohd Fuad Abd Latiff kepada The Star di Bukit Aman di sini.
Ribuan pemandu kenderaan didapati memandu melebih had laju yang ditetapkan dalam tempoh empat bulan lalu.
Kesalahan tersebut berjaya dirakamkan menerusi lima kamera HD terbaru dan 36 alat pengesan kelajuan laser.
"Secara purata seramai 2,375 pemandu kenderaan dikesan memandu melebih had laju setiap hari. Kami juga masih dalam proses membeli sebanyak 25 kamera HD.
"Jika terdapat alat pengesan kelajuan lebih baik pada masa hadapan, kami tidak akan teragak-agak untuk menggunakannya," kata Mohd Fuad.
Kamera HD (LTI 20-20) buatan Amerika Syarikat (AS) itu dianggar berharga AS$6,000 (RM17,000) dan berupaya merakam imej kenderaan yang melanggar had kelajuan dengan resolusi tinggi dari jarak 1.2km pada kelajuan 320 kilometer sejam.
Bukti rakaman video itu dikumpul bersama dengan imej berdefinisi tinggi yang mengenal pasti model, nombor pendaftaraan dan lakaran wajah pemandu kenderaan.
Saman itu kemudiannya dihantar kepada pemandu kenderaan dalam tempoh tujuh hari beserta imej sebagai bahan bukti.
Kamera LT120-20 mampu merakam imej dengan lebih jelas.
Sementara itu, menurut sumber dari bahagian penguatkuasaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), pengguna kenderaan diingatkan supaya mengawal had kelajuan mereka kerana pihaknya giat melakukan pemantauan di jalan raya.
Anggota penguatkuasa JPJ akan merakam kesalahan pengguna jalan raya menerusi kamera berdefinisi tinggi dengan menempatkan dua kamera digital di setiap negeri.
"Kami menerima banyak bantuan daripada orang ramai yang menghantar gambar pengguna kenderaan yang melakukan kesalahan seperti menggunakan laluan kecemasan dan melanggar lampu isyarat," kata sumber itu.
Dalam tempoh tiga minggu di antara 14 Ogos hingga 7 September ini, seramai 2,970 pengguna kenderaa didapati melakukan kesalahan menerusi kamera yang digunakan anggota penguatkuasa JPJ manakala 406 gambar dihantar oleh orang ramai dalam tempoh enam bulan pertama.
"Pesalah trafik akan menerima notis meminta mereka hadir ke temu duga dalam tempoh dua minggu dan jika gagal berbuat demikian mereka akan dikenakan penalti sebanyak RM200.
"Jika mereka gagal tampil, mereka akan dihadap ke mahkamah," kata sumber itu.
Tambahnya, imej yang diambil menggunakan kamera digital berkualiti tinggi dan membenarkan anggota penguatkuasa JPJ memfokuskan nombor pendaftaran kenderaan yang diambil dari jarak jauh.
"Berlainan daripada polis trafik, kami tidak akan menghantar gambar yang dirakamkan kepada pengguna kenderaan melainkan jika mereka mengaku tidak bersalah," katanya.

Thursday, March 8, 2012

~ SILA SEBARKAN~ KES INSIDEN SIBER MENINGKAT 88% PADA TAHUN 2011 BERBANDING TAHUN SEBELUMNYA


~ SILA SEBARKAN~ KES INSIDEN SIBER MENINGKAT 88% PADA TAHUN 2011 BERBANDING TAHUN SEBELUMNYA:

Ikuti Langkah-langkah mudah berikut untuk mencegah insiden keselamatan SIBER.

~Log keluar hapuskan cache anda & tutup browser selepas setiap kali transaksi dalam talian.
~Semasa melaksanakan urusan perbankan dalam talian elakkan akses dari kafe siber dan wi-fi awam.
~Berwaspada dengan e-mel yang meminta maklumat kewangan peribadi anda.
~Jangan anggap laman sesawang dengan logo bank yang betul adalah sah atau dalam talian.
~Elakkan perisian haram.Anda berhadapan risiko yang tinggi etiap kali melaksanakan perbankan &pembelian dalam talian.

INGAT! Jangan ambil risiko! Pastikan anda guna & melabur dengan membeli perisian yang asli.

Untuk Mendapat lebih maklumat mengenai penggunaan perbankan dalam talian dengan selamat, sila layari www.cybersecurity.my di bawah pautan CyberSAFE.

AMARAN kepada pengedar Komputer~
Kementerian Perdagangan dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan sedang menjalankan operasi mencegah penjualan komputer yang dipasang dengan perisian cetak rompak. Pengedar berhadapan dengan risiko ditangkap dan dipenjara sekiranya didapati terlibat dalam aktiviti haram ni. Beri nasihat kepada pelanggan anda dan pastikan semua komputer baru dijual/dipasang dengan perisian asli dan memastikan keselamatan siber di Malaysia. Laporkan penjual komputer yang menyeleweng ke http://e-aduan.kpdnkk.gov.my.

mesej ini dibawa untuk anda sah dari:

~Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepnggunaan.
~CyberSecurity Malaysia.
~SAFE WITH GENUINE

Wednesday, March 7, 2012

Most amazing compact table and chairs: Is the design weird?


Most amazing compact table and chairs: Is the design weird?

Most amazing compact table and chairs pic 1
Is this table and chair set the strangest you have ever seen? Looking at the design of the compact table and 4 chairs is weird but very practical if you ask me and I would personally buy the set myself. Answer this as well while you are at it “Is the design weird?
Most amazing compact table and chairs pic 2
Most amazing compact table and chairs pic 3
Most amazing compact table and chairs pic 4
Source